می خواهم سرداری مثل عمار باشم

دیکتاتوری در ورای دموکراسی

جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۱ ب.ظ


انتخابات نماد دموکراسی است و تمامی کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی انتخابات برگزار میکنند. اما آیا واقعاً در همه کشور ها و برگزاری انتخابات ها دموکراسی و مردمسالاری محقق می شود؟

این روزها مسایل مختلفی مانند جو رسانه ای و تاثیرات آن بر ذهن مردم، خرید و فروش آراء و ... عاملیست برای اینکه رای و نظر مردم مورد توجه قرار نگیرد و شاهد دموکراسی حقیقی نباشیم.

یکی از مواردی که تهدیدی است برای مردمسالاری کسی که فقط نیمی از آرا را بدست می آورد بدون توجه به نظر دیگران به اداره شهر و یا کشور می پردازد، برای نمونه رییس جمهور منتخب فقط 43 درصد رای واجدین شرایط شرکت در انتخابات را بدست آورد و مشاهده می شود برای چهار سال از تفکرات دیگر در اداره کشور استفاده نمی شود.

یکی از مسایل دیگر که این روزها رواج یافته است پدیده رای دادن  به لیست می باشد جایی که تعداد قابل توجهی از مردم در مجلس شورا و همچنین پارلمان شهری هیچ نماینده ای ندارند و شاهد این هستیم که در طول چهار سال هیچ توجهی به دغدها و نظرات آنها نمی­شود.

مگر انتخابات برگزار نمی شود که جریانات فکری نماینده ای داشته باشند  و در اداره کشور نقش آفرین باشند؟ با توجه به ساز و کار فعلی انتخابات ها و همچنین نظام مونتسکویی، گروهی خاص بر تعداد قابل توجهی از مردم حکومت می کنند و توجهی به خواسته ی آن­ها ندارند. آیا وقت باز بینی برخی از قوانین برای جلوگیری از دیکتاتوری پنهان در ورای دموکراسی نرسیده است؟!

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۱ ب.ظ
  • محمد مهدی فضلی

نظرات  (۱)

  • محمد حسین فولادگر
  • یفرمایید روضه
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی